«Квест навколо Землі: пошуки сторінок лісової книги»

У грудні 2020 в комунальному закладі дошкільної освіти №7 «Сонечко» реалізовано проєкт спільної інтерактивної діяльності батьків, дітей та педагогів: для виконання заходів щодо розвитку  екологічної свідомості, мовлення дітей, математичної компетентності, методом інтегрованого навчання з використанням новітніх технік (сторітеллінг, КАРТКИ ПРОППА, асоціативні картки)

«Квест навколо Землі: зарядка для розуму (вчити помічати закономірності в довкіллі), розвиток логічного мислення (математичні здібності),  використання карт Проппа (мовленнєва компетентність) під час інтегрованих занять»

«Дерево цілей» або «Дерево розвитку групи» – проєкт спільної інтерактивної діяльності батьків, дітей, педагогів. Він сприяє усвідомленню того, що батьки є партнерами в плануванні та реалізації заходів щодо розвитку дітей, поповнення розвивального середовища групи.

Під час подорожі використаний сторітеллінг – це спосіб передачі інформації через розповідання історій.  Сьогодні спілкування все більше йде у віртуальному середовищі. Сучасна дитина мало часу проводить в суспільстві дорослих, все більше біля телевізора або за комп’ютером, дуже рідко чує розповіді і казки з вуст батьків.

– Зникло традиційне спілкування з книгою сімейне читання з подальшим розгляданням ілюстрацій, обговоренням їх, відповідями на питання за змістом казки.

– Зникло прагнення дорослих зацікавити дітей художніми творами, тому у сучасних дітей бідний словниковий запас, погано розвинена зв’язна мова.

Мета нашої роботи – розвиток зв’язного мовлення дошкільнят через самий улюблений дітьми жанр фольклору «казку»

Вигадування історій – цікавий навчальний прийом. З його допомогою будь-який сухий зміст навчальної теорії можна подати у захопливому казковому форматі. В якості опорних підказок для створення сюжету можна використовувати спеціальні ілюстровані карти – карти Проппа. 

Карти Проппа – це своєрідний конструктор казки, що складається з окремих карток, на яких схематично позначені події та епізоди пригод. З їхньою допомогою можна навчити дошкільнят і школярів аналізувати зміст будь-якого оповідання, переказувати сюжет і вигадувати власні історії.

                               

Принцип карт Проппа

Вивчаючи фольклор, Юрій Яковлевич Пропп – всесвітньо відомий російський лінгвіст-казкар – помітив, що казки будь-якого народу світу мають схожу структуру. Зміст кожної з них можна передати за допомогою 5-8 ключових складових. Тому будь-яку казку можна розбити на окремі функції, а потім зібрати як конструктор. Наприклад, ось так:

На основі дослідження казок Юрій Пропп розробив 28 сюжетних карток, на  кожній з яких схематично позначено зміст певної функції (наприклад, зачин у стилі «жили-були», особливі обставини, які створюють умови для розгортання сюжету, наприклад, «сонце зникло з небосхилу» та інше).  Кожна карта має універсальне схематичне позначення, сенс якого цілком зрозуміють навіть дошкільнята.

Карти Проппа належать до інноваційної розвивальної технології наочного моделювання. Вони  стимулюють розвиток психічних процесів, дають змогу дітям запам’ятовувати чималий обсяг інформації, активізують зв’язне мовлення. З їхньою допомогою ми  складали нові казки про знайомих героїв.

Досвід роботи з картами Проппа показав, що діти дуже швидко і легко запам’ятовували назви функцій за картами, працювали активно. Ці заняття їм подобаються та гарно відбиваються на внутрішньому психологічному стані дитини.